Blogi

Kruunuvuorenrannan lauttayhteys: enemmän kuin pelkkä matkustusväline

Kruunuvuorenrannan lauttayhteys: enemmän kuin pelkkä matkustusväline

Kruunuvuorenrannan ja Meritullintorin välinen lauttayhteys on lyhyessä ajassa osoittautunut menestystarinaksi. Helsingin seudun liikenteen (HSL) tilastojen mukaan tämä lauttalinja on kaupungin tykätyin joukkoliikenneväline – jopa yli 30 000 matkustajaa käyttää sitä kuukausittain. Lautta tarjoaa suoran ja ruuhkista riippumattoman reitin Kruunuvuorenrannasta kantakaupunkiin, mikä on elintärkeää erityisesti alueella, jossa rakennusprojektit ja kapeat tieyhteydet rajoittavat muita liikkumismahdollisuuksia. Vaikka lautan tärkeys tunnustetaan laajasti, nykyiset liikennöintiajat eivät palvele kaikkia matkustajia riittävästi. Talviaikataulu astui voimaan lokakuun lopussa, mikä tarkoittaa, että viikonloppuliikenne päättyy jo iltapäivällä – liian aikaisin monille…

Read More Read More

Lauttaliikenteen vuoroja Kruunuvuorenrantaan ei pidä supistaa

Lauttaliikenteen vuoroja Kruunuvuorenrantaan ei pidä supistaa

Helsingin Sanomat julkaisi 6.10.2024 mielipidekirjoituksen, jossa toivotaan ettei Kruunuvuorenrannan ja Meritullintorin välisen lauttayhteyden vuoroja supisteta talvikaudella. Marraskuussa alkava supistettu talviaikataulu vähentää lautan käyttömahdollisuuksia viikonloppuisin. Tilanne on sama kuin viime vuonna, ainoana erona on kasvaneet matkustajamäärät ja lauttaa käyttävien tyytyväisyys lauttayhteyteen. Ehdotus on järjetön ja kaupungin päättäjät voisivat muuttaa tämän syksyn budjettineuvotteluissa. Nyt olisi helppo saavuttaa iloa ja onnistumisia pienellä panostuksella. Kirjoitukseni: Lauttaliikenteen vuoroja Kruunuvuorenrantaan ei pidä supistaa Kruunuvuorenrannan ja Meritullintorin välinen lauttayhteys on ollut monella tapaa menestys. Lauttayhteyttä käyttää yli 30 000…

Read More Read More

Kruunuvuorenrannan palveluiden viivästyminen on kohtuutonta alueen asukkaille

Kruunuvuorenrannan palveluiden viivästyminen on kohtuutonta alueen asukkaille

Helsingin kaupungin virkakunta esitteli torstaina 30.5. Kruunuvuorenrannan asukkaille alueen rakentamisen tilannetta ja tulevaisuutta asukastilaisuudessa. Tilaisuus oli kaikin puolin musertava. Jo ennestään myöhässä oleva palvelukortteli, johon on suunniteltu 1 000 lapsen peruskoulu, 200-paikkainen päiväkoti, liikuntahalli ja nuorisotila, on myöhästymässä kaupungin arvion mukaan yli viisi vuotta alkuperäisestä valmistumisaikataulusta. Syynä on Stansvikinkallion noro-kiista, joka on pysäyttänyt kaiken rakentamisen syksystä 2023 alkaen. Perheeni – ja moni muu perhe – on muuttanut Kruunuvuorenrantaan siinä käsityksessä, että koulu ja palvelut rakentuvat ja lapsemme pääsevät alueelle valmistuvaan lähikouluun….

Read More Read More

Helsingin tykätyin linja

Helsingin tykätyin linja

Kruunuvuorenrannan ja kantakaupungin välinen lauttayhteys on Helsingin tykätyin joukkoliikennelinja. HSL:n tammikuun 2024 tyytyväisyystutkimuksen mukaan 90 prosenttia vastanneista nauttii lauttamatkustamisesta ja talvikaudella 70 prosenttia valitsi lautan työmatkansa nopeuttamiseksi. Lautta on kerännyt kiitosta myös ystävällisestä palvelusta, ja yli puolet matkustajista arvioi, että lauttayhteys lisää joukkoliikenteellä matkustamista. Yli 200 000 tyytyväistä matkaa – upeat tulokset! Olen todella iloinen lauttayhteydestä, koska olen ollut mukana rakentamassa ja puskemassa lauttayhteyttä useamman vuoden ajan. Syksyllä 2021 yli 500 kaupunkilaista kävi muutamassa kuukaudessa allekirjoittamassa kuntalaisaloitteen lauttayhteyden aloittamisesta. Joskus…

Read More Read More

Lautan kesäaikataulut

Lautan kesäaikataulut

Kruunuvuorenrannan ja Meritullintorin välinen lauttayhteys on huhtikuun alusta alkaen palannut kesäaikatauluun. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että viikonloppuaamuihin ja -iltoihin tulee enemmän vuoroja. Tämä on hieno uutinen, koska erityisesti viikonloppuiltaisin käyttäjiä varmasti löytyy molempiin suuntiin. Samalla viikonloppuaamuisin pääsee helpommin esimerkiksi Rautatieasemalle junayhteyttä varten. Lauttaa on käyttänyt keskimäärin 30 000 matkustajaa kuukaudessa ja lautta on tutkimuksien mukaan HSL:n tykätyin joukkoliikennelinja. Lähes päivittäin lauttaa käyttävänä ymmärrän hyvin miksi lautasta pidetään: se on nopea, mukava ja rentouttava kulkumuoto verrattuna bussiin ja metroon. Lautta muutta…

Read More Read More

Miksi Helsingin kaupunki ei tee vastasyklistä rakennuspolitiikkaa?

Miksi Helsingin kaupunki ei tee vastasyklistä rakennuspolitiikkaa?

Rakennusalan kriisi on kestänyt jo pitkälti yli vuoden. Konkurssien määrä kasvaa ja joka viides rakennusalan työntekijä on joko lomautettu tai työtön. Tulevaisuuden näkymät alalla ovat poikkeuksellisen sumuisia ja vaikeasti ennustettavia ja siksi yksityiset rakennushankkeet ja -projektit eivät käynnisty. Samaan aikaan Helsingin kaupungilla on käynnissä kriittisiä tai rutiininomaisia rakennushankkeita ympäri kasvavaa pääkaupunkia. Uusien asuntojen ja infrastruktuurin tarve kun ei pääkaupungissamme ole kadonnut minnekään. Suhdannetilannetta olisi mahdollisuus käyttää hyödyksi. Miksi Helsingin kaupunki ei tee nyt vimmatusti vastasyklistä rakennuspolitiikkaa? Aloitetaan vaikka täältä Kruunuvuorenrannasta,…

Read More Read More

Lauttaliikenteen talviaikataulut

Lauttaliikenteen talviaikataulut

Kruunuvuorenrannan ja Meritullintorin väliä kulkevan lautan aikataulut ovat muuttuneet 1.11. alkaen talviaikatauluihin. Talviaikataulu on voimassa maaliskuun loppuun asti. Uusi aikataulu ei vaikuta arkipäivien kulkemiseen vaan ainoastaan viikonloppuvuoroihin. Lautta kulkee talvella lauantaisin ja sunnuntaisin klo 10-17 välillä. Muutos on sinänsä hölmö, koska moni Kruunuvuorenrannan asukas kulkee kantakaupunkiin töihin, harrastuksiin tai palveluiden äärelle myös viikonloppuisin. Syy kevennettyyn aikatauluun liittyy rahoitukseen, johon toivoisin kaupungin löytävän pikaisesti korjaavia ratkaisuita. Talviaikataulu alla

Helsingin kaupungilta puuttuvat keinot ratkaista rakentamisen ja lähiluonnon väliset konfliktit

Helsingin kaupungilta puuttuvat keinot ratkaista rakentamisen ja lähiluonnon väliset konfliktit

Olen seurannut läheltä kolmea Helsingin kaupungin rakentamiseen ja lähiluontoon liittyvää konfliktia: Pirkkolan monitoimihallin rakentamista, Myllypuron jääurheilukeskuksen rakentamista ja nyt käynnissä olevaa Stansvikinkallion rakentamista. Vastakkain olevat osapuolet ovat Helsingin kaupunki rakennuttajana ja lähiluontoa puolustavat aktivistit sekä kansalaisjärjestöt. En usko, että kummallakaan osapuolella on tyytyväinen tai onnistunut olo yhteentörmäysten jälkeen. Konfliktin osapuolet ovat siiloutuneet omiin poteroihinsa ja oikeassa olemisen tilaan. Kaupunki noudattaa ja toteuttaa päättäjien asunto- ja palvelurakentamiselle asettamia raameja kaupungin yhdessä sovittujen prosessien ja tavoitteiden mukaisesti. Lähiluontoa suojelevat järjestöt ja yksityishenkilöt puolustavat lähiluontoa kaikin keinoin kansalaistottelemattomuutta…

Read More Read More

Kruunuvuorenrannan ajankohtaisia asioita

Kruunuvuorenrannan ajankohtaisia asioita

Alueella järjestetään marraskuussa asukastilaisuus yhteistyössä kaupungin kanssa. Paikkana toimii Kruunuparkki 5 yhteiskäyttötila. Tilaisuudessa keskustellaan jatkuvasti muuttuvasta liikenteestä ja liikkumisesta Kruunuvuorenrannassa. Liikenneturvallisuus Saaristolaivastonkadulla. Tällä hetkellä ajonopeudet ovat jotain muuta kuin 30 km/h ja liikenneturvallisuus puutteellista, esimerkiksi bussipysäkeille ei ole suojatietä. Syyskuussa on saatu nopeusrajoitusmaalaus ja nopeusnäytöt Saaristolaisvastonkadulle. Lisäksi asukkaiden toiveena on, että Saaristolaivastonkadulle istutettaisiin puita mahdollisimman pian. Toivoimme, että kaupunki selvittää HSL:n kanssa voisiko bussilinjan 87 päätepysäkki siirtää järkevämpään paikkaan esimerkiksi lähemmäksi lauttalaituria. Rakentamisen tilanteesta käytiin pitkä keskustelu. Vuonna 2023 on…

Read More Read More

Lauttayhteys ei toimi vielä parhaalla mahdollisella tavalla

Lauttayhteys ei toimi vielä parhaalla mahdollisella tavalla

Helsingin Sanomat uutisoi HSL:n tutkimuksesta, jonka mukaan uusi lauttayhteys Kruunuvuorenrannasta kantakaupunkiin on noussut Helsingin suosituimmaksi ja pidetyimmäksi joukkoliikenneyhteydeksi. Tutkimustulos ei yllätä, sillä me lauttaa päivittäin käyttävät voimme havaita lautan käyttöasteen ja käyttäjien tyytyväisyyden omilla silmillämme. Usea ihminen on kertonut sosiaalisessa mediassa tai lautalla, että lauttayhteys on ainoa syy ostaa HSL-kuukausilippu. Lauttayhteys ja siihen liittyvä logistiikka eivät kuitenkaan vielä toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Laiturialueet tulee remontoida esteettömiksi ja eri sääolosuhteet kestäviksi. Tällä hetkellä lauttaa täytyy odottaa molemmissa päissä ilman minkäänlaista suojaa….

Read More Read More