HSL:n lippujen hinnat eivät saa nousta

HSL:n lippujen hinnat eivät saa nousta

Helsingin kaupunginhallitus lausui kantansa HSL:n suunnitelmiin korottaa lippujen hintoja. SDP haluaa, että korotuskehitykselle laitetaan stoppi.

EIlen 1.9. kaupunginhallitus lausui HSL:n tulevaisuuden suunnitelmista korottaa julkisen liikenteen lipun hintoja. Olin mukana päättämässä, että vastustamme esitettyjä korotussuunnitelmia. Kaupunginhallitus hyväksyikin eilen kriittisen lausunnon korotuksille SDP:n vasemmiston ja vihreiden voimin. Kokoomus ja RKP vastustivat esitystä.

Helsingin HSL:lle maksamasta kuntaosuudesta päätetään syksyisin budjettineuvotteluissa. Demareille on erittäin tärkeää, että Helsingissä on toimiva, laadukas ja edullinen joukkoliikenne.

HSL:n rahoitusmalli käy kalliiksi matkustajille – uudistus välttämätön

Joukkoliikenteen lippujen hinnat ovat nousseet runsaasti viimeisen 10 vuoden aikana. Hintakehitykseen on vaikuttanut inflaatio, viimeaikainen julkisen liikenteen arvonlisäveron nostaminen sekä erityisesti niin sanottu infrakorvausmalli.

Epäoikeudenmukainen ja Helsinkiä syrjivä infrakorvausmalli on HSL:n lippujen nousun ja yleisesti korkean hinnan juurisyy. Suurten ja tarpeellisten raidehankkeiden kustannukset lankeavat nykyisin suoraan matkustajien maksettavaksi lippujen hinnoissa. Nykyinen malli vähentää varoja muista kaupunkilaisten palveluista, mikä tekee mallista epäreilun ja epätarkoituksenmukaisen. Siksi tarvitsemme järjestelmätason muutoksen.

Samaan aikaan raidehankkeet ovat Helsingille välttämättömiä, koska kaupunki kasvaa ja tarvitsemme väestöä tukevan joukkoliikenneverkoston.

Olen pitkään ajanut ja toivonut rakenteellista muutosta infrakorvausmalliin ja joukkoliikenteen lipun hintojen krooniseen nousuun. Mallin muuttaminen on ainoa kestävä keino hillitä lipun hintojen nousua ja turvata joukkoliikenteen houkuttelevuus kulkuvälineenä. Aikaisemmilla valtuustokausilla isot puolueet eivät ole tehneet tarpeeksi tämän juuriongelman ratkomiseksi.

Helsingin tavoitteena on, että helsinkiläisten lippujen reaalihinnat laskevat strategiakauden 2025–2029 aikana vuoteen 2026 verrattuna. Loputtomalle kierteelle on laitettava stoppi tai Helsinki ei ole enää kaikille toimiva kaupunki.

Comments are closed.