Helsingin tykätyin linja
Kruunuvuorenrannan ja kantakaupungin välinen lauttayhteys on Helsingin tykätyin joukkoliikennelinja. HSL:n tammikuun 2024 tyytyväisyystutkimuksen mukaan 90 prosenttia vastanneista nauttii lauttamatkustamisesta ja talvikaudella 70 prosenttia valitsi lautan työmatkansa nopeuttamiseksi. Lautta on kerännyt kiitosta myös ystävällisestä palvelusta, ja yli puolet matkustajista arvioi, että lauttayhteys lisää joukkoliikenteellä matkustamista. Yli 200 000 tyytyväistä matkaa – upeat tulokset!
Olen todella iloinen lauttayhteydestä, koska olen ollut mukana rakentamassa ja puskemassa lauttayhteyttä useamman vuoden ajan. Syksyllä 2021 yli 500 kaupunkilaista kävi muutamassa kuukaudessa allekirjoittamassa kuntalaisaloitteen lauttayhteyden aloittamisesta. Joskus kaupunkipolitiikassa onnistuu ja tämä on yksi konkreettinen onnistuminen!
Meidän perhe muutti Kruunuvuorenrantaan helmikuussa 2020. Tuolloin asukkaita oli pari tuhatta vähemmän kuin nykyisin eikä alueella ollut vielä yhtä kattavaa ja toimivaa joukkoliikennelinjastoa. Ei ollut muuten kauppaa, ei leikkipuistoja eikä päiväkotia. Näkymää ja visiota silti oli, sillä alue oli ja on edelleen Helsingin nopeiten kasvava uusi asuinalue.
Kesäisin Kruunuvuorenrannasta kulki satunnaisia yksityisiä lauttoja Kauppatorille. Ne eivät olleet toimivia – hinta oli yli viisi euroa suuntaansa. Pitkän työn, sähköpostien, puhelinsoittojen ja kahvimukien jälkeen saimme rakennettua kesäkausille 2020, 2021 ja 2022 erilaisia yksityisiä ja osa osin kaupungin tukemia pilottikokeiluita Kruunuvuorenrannasta kauppatorille ja Hakaniemeen. Tuolloin yhteys oli täysin kaupallista eli siitä piti maksaa erikseen. Hinnasta huolimatta ne olivat menestyneitä ja loivat polkua kohti jatkuvaa HSL-yhteyttä.
Kesän 2022 lauttakokeilua saimme pidennettyä muutamalla kuukaudella syyskaudelle, mutta talvikaudeksi 2022-2023 yhteys päättyi. Syksyn ja kevään jakkunut vaikuttamistyö lauttayhteydne puolesta onnistui ja Vappuna 2023 alkanut yhteys on ollut nyt käytössä vuoden ja käyttäjämäärät kasvusuunnassa. Ei ihme: tykätyin linja ja kasvava alue . myönteinen julkisuus lisää myös matkustajamääriä molempiin suuntiin.
Valmista ei vielä kuitenkaan ole: aamuille tarvitaan aiempi lähtö klo 6.30 Kruunvuorenrannasta, viikonloppuisin lautta voisi kulkea myöhempään ja arjen ruuhka-aikoihin tarvittaisiin lisävuoroja helpottamaan työmatkaliikennettä. Näiden puolesta työ jatkuu.