Valtuusto hyväksyi Satamatunnelin mahdollistavan asemakaavan
Helsingin Satamatunnelin mahdollistava asemakaava ja siihen liittyvä satamatoimintojen uudelleenjärjestely on keväällä valitun uuden kaupunginvaltuuston tähän mennessä suurin päätös. Valtuusto hyväksyi tunnelin mahdollistavan asemakaavan eilen vuoden viimeisessä valtuuston kokouksessa selkein äänin.
Kyse ei ole vain suuresta infrahankkeesta vaan kyse on Länsisataman toimivuudesta ja Jätkäsaaren turvallisuudesta. Päätöksellä korjaamme ja ratkaisemme itse aiheutettuja ongelmia.
Me emme voi rakentaa yli 20 000 asukkaan kaupunginosaa ja samalla hyväksyä, että kasvava raskas rekkaliikenne jatkaa vuosia alueen kaduilla. Tunnelin myötä liikenne siirtyy maan alle, ruuhkat ja melu vähenevät, ja ilmanlaatu sekä liikenneturvallisuus paranevat.
Satamalla on myös merkittävä vaikutus koko Suomen tuontiin ja vientiin. Helsingin Satama on Euroopan vilkkain ulkomaanliikenteen matkustajasatama ja kriittinen myös koko Suomen huoltovarmuudelle.
Sataman kasvu edellyttää toimivia logistisia yhteyksiä. Riippumattomat asiantuntija-arviot pitävät hanketta taloudellisesti perusteltuna. Varustamoiden ja elinkeinoelämän on voitava luottaa siihen, että Helsingin satamat toimivat sujuvasti myös tulevaisuudessa.
Kaupunginhallituksessa tein esityksen, jonka perusteella Satama laatii satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä vielä erillisen liiketaloudellisen kannattavuusarvion ennen lopullista investointipäätöstä. Se on tärkeä täsmennys, koska isoja päätöksiä tulee tehdä huolellisesti ja ajan muuttumista seuraten.
Maailma on viimeisten vuosien aikana muuttunut nopeasti ja siksi meidänkin on tehtävä päätöksemme tässä ajassa. Nykyisten tietojen valossa tunnelin hyödyt ovat kiistattomat: se poistaa raskaan liikenteen muulta katuverkolta, parantaa liikenneturvallisuutta ja varmistaa sataman toiminnan.
Satamatunneli ja satamatoimintojen uudelleenjärjestely ovat tällä hetkellä ainoa toteuttamiskelpoinen ratkaisu ja siksi olen iloinen, että se viimein etenee.